De JP van den Bent stichting Heerenveen

"In de wijk Heerenveen Midden aan de Coehoorn van Scheltingaweg, waar voorheen de sporthal de Telle stond, is op 4 oktober 2012 de eerste paal geslagen voor de bouw van 85 appartementen. WoonFriesland laat hier 67 huurappartementen bouwen. De overige appartementen bieden een thuis aan cliënten van de JP van den Bent stichting. Bouwbedrijf Dijkstra Draisma zal naar verwachting in het voorjaar van 2014 opleveren". Dit stond vermeld in Middenkader nummer 6 van 2012 en nummer 2 van dit jaar.

Locatie coördinator Amkje Nijboer

Omdat ik wat meer van deze stichting wilde weten, heb ik op woensdagmiddag 17 april een gesprek gehad met Amkje Nijboer, locatie coördinator. Dat interview vond plaats op het kantoor aan de Veluwelaan 7. Voorheen was hier het architectenbureau van Wijffels gevestigd. De stichting heeft de naam van de man, die vroeger voorzitter was. De JP van den Bent stichting is een organisatie, die ondersteuning verleent aan mensen met een beperking. Het centraal bureau zit in Deventer. Het werkgebied is van Dokkum tot Tiel. Er zijn ongeveer 2000 medewerkers en ook 2000 cliënten.

In Friesland zijn er locaties in o.a. Heerenveen, Drachten, Dokkum, Sneek en Leeuwarden. Cliënten zijn personen met een lichte of meervoudige (verstandelijke) beperking en van alle leeftijden. Sinds een jaar woont een aantal cliënten al in Heerenveen Midden. En begin volgend jaar zijn er 18 appartementen in het Tellepark beschikbaar. De belangstelling om hier te wonen, is erg groot, want ze zijn in principe allemaal al verhuurd. De medewerkers van de JP van den Bent stichting willen, dat alle mensen leven, zoals ze dat zelf willen. De cliënten kunnen daarbij om hulp vragen. Ze gaan dan samen met een medewerker kijken, of dat kan.

De JP van den Bent stichting

"De JP van den Bent stichting gaat uit van het "vraaggericht werken", zei Amkje. "Dat betekent, dat we altijd beginnen met de vraag: Waar wil je wonen? Wat wil jij? Welke hulp heb je nodig? Waar wil je werken? Wat wil je kunnen? Een paar uur per week? Of een paar uur per dag? Hoe regel ik mijn bankzaken? Wat doe ik in mijn vrije tijd? Wie helpt mij met mijn lichamelijke verzorging"? Voor de hulp, die een cliënt krijgt, wordt een contactpersoon aangesteld. Die wordt een persoonlijk begeleider genoemd. Bij die persoonlijk begeleider kunnen ze met alle vragen terecht. Hij of zij bespreekt alles met de cliënt, wat voor de cliënt belangrijk is. Geprobeerd wordt het aantal begeleiders, dat bij de cliënt komt, te beperken. Samen met de persoonlijk begeleider wordt een Ondersteuningsplan gemaakt. Dat is een belangrijk plan, want hierin staat, wat de cliënt wil en welke ondersteuning hij/zij krijgt.

In de folder staat: "Wat we afspreken staat in het Ondersteuningsplan. Het betekent, dat we niet alles voor de cliënt doen. We leren ze juist, hoe ze zelf dingen kunnen doen. Dat betekent ook niet dat altijd alles kan. Iedere keer bekijken we, of het mogelijk is. Of dat er andere manieren zijn". Na een tijdje wordt alles geëvalueerd. Zijn de begeleider en de cliënt tevreden? De lijnen JP van den Bent stichting – cliënt zijn zeer kort. Amkje kwam met een voorbeeld. "Stel je voor: een cliënt heeft een nieuwe klok nodig, welke nodig is bij de ondersteuningsvraag die hij/zij heeft. Die vraag komt bij de persoonlijk begeleider en de klok wordt gekocht. Geen aanvraag, die eerst naar een hogere instantie wordt doorgeschoven. Iedere locatie is autonoom. Weinig bureaucratie".

Huishoudelijke zaken

De appartementen in het Tellepark zijn in 1 gebouw gevestigd. De bewoners hebben allen een voordeur, een kamer, slaapkamer, keuken en een natte hoek. Amkje: "De toekomstige bewoners richten zelf hun huis in. Zij bepalen de soort vloerbedekking, de gordijnen, meubels enz". Het 19de appartement is voor zowel begeleiders als cliënten. Begeleiders zullen daar bijvoorbeeld overleg hebben met elkaar. En cliënten kunnen elkaar daar ook ontmoeten. Amkje is een enthousiaste verteller. Zij wil graag dat haar cliënten integreren. Samen met de buurtbewoners optrekken en contacten maken. Zij vraagt zich af, of er vanuit de buurt vragen zijn, waar cliënten een rol in kunnen spelen. Amkje noemde enkele voorbeelden. "Als een cliënt geen werk heeft, dan zou hij/zij boodschappen voor (oudere) mensen kunnen doen. Bv. één keer per week. Met ondersteuning van een begeleider, daar waar nodig. Of het gras maaien en in de winder sneeuw schuiven. Misschien maaltijden koken voor buurtbewoners. Als de cliënten iets voor de buurtbewoners kunnen doen, dan snijdt het mes aan 2 kanten".

In een folder lees ik: "Mensen met een handicap willen graag hun wensen, dromen en idealen verwezenlijken. De JP van den Bent stichting biedt de ondersteuning, die daarbij nodig is. Dat kan begeleiding bij wonen zijn, logeren, deeltijd opvang, trainen, crisis of overbrugging. Wat de JP van dn Bent stichting vandaag nog niet in huis heeft, kan morgen heel gewoon zijn".

Cees Tjeerdsma.

Bron: Verhalenbundel van Cees Tjeerdsma - Bedrijvigheid in de wijk

Klik hier voor de verhalenbundel van meester Cees Tjeerdsma.