O.B.S. De Letterbeam-2011

De LETTERBEAM is geen zwakke school meer! Eind maart las ik in De Koerier het volgende bericht: "De Letterbeam scoort ruime voldoende. De kwaliteit van de openbare basisschool De Letterbeam in Heerenveen is weer ruim voldoende. Dat heeft een onderzoek van twee onderwijsinspecteurs uitgewezen. Reden voor de directie om de vlag uit te hangen en de leerlingen op gebak te trakteren".

Op 1 april maakte ik een afspraak met Moniek Bergsma. Ik wilde graag weten, hoe de leerkrachten die klus geklaard hadden. In de gang ontmoette ik meester Keimpe Annema. Hij zat tijdelijk met zijn groep in een ander lokaal. Er was in die nacht een inbraak gepleegd: de laptop bungelde buiten het raam aan een snoertje. De politie was gewaarschuwd en zou sporenonderzoek gaan doen. De kinderen dachten, dat het een 1 aprilgrap was, toen ze het hoorden….

Schooldirecteur Moniek Bergsma

Een week later sprak ik met de directeur van de school, Moniek Bergsma. De Letterbeam, een fusieschool van De Kempenaer en de Coehoorn van Scheltingaschool, bestaat sinds 1997? Zij telt momenteel … leerlingen. Er zijn 's morgens 5 volledige groepen en 's middags 6. Er zijn 9 leerkrachten werkzaam aan deze school. Moniek Bergsma is volledig ambulant. Na de P.A. volgde ze een opleiding Onderwijskunde in Groningen. Ze liep stage in Haarlem en heeft in die stad ook voor de klas gestaan.

Na 5 jaar bij het Ministerie van Onderwijs gewerkt te hebben, ging ze bij een Schoolbegeleidingsdienst aan de slag, daarna werd ze Beleidsmedewerker bij de Basis in Heerenveen. Dat is een bestuursorgaan voor het openbaar onderwijs in de gemeente Heerenveen. Toen ze het hoofd van de school in Gersloot voor 3 maanden had vervangen, stond haar besluit vast. Ze wilde directeur van een school worden. En ze koos bewust voor de Letterbeam. Eind 2008 ging ze aan deze school werken.

School inspectie

Begin 2009 kwam de Inspecteur op bezoek en constateerde, dat de Letterbeam een zeer zwakke school was. Een steekproef wees uit, dat het taalonderwijs zeer zwak was. De leerkrachten vroegen zich af, hoe dat kon. De school was altijd goed geweest. Naar oorzaken werd gezocht. Moniek en haar andere medewerkers kregen 2 jaar de tijd om die achterstand om te buigen. En ze hadden succes. 2 x per jaar werden ze schriftelijk en mondeling beoordeeld. Na 1 jaar kreeg de school weer een beoordeling. Resultaat zwak. Afgelopen tijd zijn 2 inspecteurs 1 dag op school geweest. En nu scoorde de school RUIM VOLDOENDE.

Scholing en Cursussen

De leerkrachten hebben de laatste 2 jaar veel inzet getoond. Onder leiding van Moniek. Het was voor haar een voordeel, dat zij pas aan deze school werkzaam was. Ze was eigenlijk nog een buitenstaander met theoretische en praktische kennis in haar "rugzakje". En dat was ook een voordeel. Een cultuurverandering vond er plaats. De lesgevenden moesten open staan voor nieuwe dingen. En zich afvragen: Wat kan ik verbeteren? Geef ik wel goed les? Leerkrachten werden extra geschoold. En er werden klasse-gesprekken gevoerd. Via cursussen werd de kennis vergroot. Er werden afspraken gemaakt en plannen bedacht, hoe er beter gescoord kon worden. Want de Cito-toetsen zijn erg belangrijk. Die worden in januari en juni gehouden.

Nieuwe methoden aangeschaft

Voor lezen werd gekozen: Lekker lezen. Voor de groepen 4 – 6 werden de basisvaardigheden opgevijzeld. Door betere leesinstructies werd een hoger doel bereikt. Moniek vertelde me, dat de leerstof op 3 niveaus wordt aangeboden: voor, koor en door. Eerst voorlezen, daarna koorlezen (gezamenlijk) en tot slot doorlezen (individueel). Ook aan de leerlingen van de groepen 7 en 8 werd extra tijd besteed om een hoger niveau te halen. Opm. Er wordt naar gestreefd, dat de leerlingen van groep 2 aan het einde van het cursusjaar 16 letters kennen. Er wordt veel aandacht besteed om de woordenschat van de leerlingen uit te breiden. Veel leerlingen hebben een taalachterstand. Dat geldt zowel voor Nederlandse en "buitenlandse" leerlingen. De school telt vele nationaliteiten.

Ook voor rekenen werd een nieuwe methode aangeschaft. Er wordt veel meer aan automatisme gedaan. De tafels komen terug. En ook hoofdrekenen krijgt veel aandacht. De computer is een belangrijk middel bij de vakken lezen, rekenen en taal. Op een speelse manier wordt de lesstof aangeboden. Vanaf groep 3 zitten de leerlingen elke dag achter de computer. Bv. tijdens technisch lezen. Bij de methode is vaak software beschikbaar. De basisvaardigheden (lezen, rekenen en taal) worden 's morgens geoefend. Sommige leerlingen krijgen extra ondersteuning. Het team wil graag zoveel mogelijk leerlingen binnen de school houden. Komen er gedragsstoornissen bij, dan moet een kind soms worden doorverwezen.

Samenscholing

Gelukkig krijgen ook andere vakken op deze school de nodige aandacht. Samen met de Duisterhoutschool is een muziekleerkracht aangesteld. Het doel is tweeledig: gezamenlijke inkoop is goedkoper en de leerlingen van de Letterbeam leren, dat er ook verschillen zijn. Naar de buurschool gaan namelijk leerlingen met een verstandelijke beperking. Doordat de Letterbeam subsidie van de gemeente krijgt, kon er een vakleerkracht gymnastiek worden aangesteld. Hij geeft 1 keer per week (samen met een student van het CIOS) les. De toestellen staan op de vrijdag centraal. Op de maandagmiddag kunnen de leerlingen van de groepen 3- 8 na schooltijd sporten op het schoolplein. Binnenkort wordt een schooltuin aangelegd. Daaraan wordt een project gekoppeld, dat in alle groepen wordt behandeld.

Belangrijke bijkomstigheden

Belangrijk voor de school is ook de Ouderraad en de bereidwilligheid van de ouders om bij buitenschoolse activiteiten mee te helpen: wandeltochten, het ophalen van oud papier, assisteren bij de schaats- en sportwedstrijden. Ook voor de doedingen krijgt de "school" veel medewerking. Moniek Bergsma is een directeur, die geen klas heeft. Mijn vraag was; "hoe de ouders haar kennen". "Ik ken alle kinderen bij naam. Dat vind ik erg belangrijk. Ik maak kennis met de ouders, als het kind wordt aangemeld. En na 8 weken nog eens. En bij dat gesprek is de klasse leerkracht ook aanwezig. Ik ben altijd in het gebouw aanwezig en ben voor de ouders altijd aanspreekbaar". Ik heb kennis gemaakt met een enthousiaste directeur, die hart voor deze school heeft. Ik merkte op, dat ik geen kinderstemmen heb gehoord. Moniek antwoordde me, dat de drie R's erg belangrijk zijn voor kinderen: Rust, Reinheid en Regelmaat. En met die uitspraak was ik het volledig eens.

Toen ik na een gesprek van 2 uur naar huis ging, liet Moniek me in een klas 7 jonge kuikentjes zien. De broedmachine stond klaar om weer opgehaald te worden. Zoiets wordt niet door de Inspectie getoetst, maar het is wel heel belangrijk voor de leefomgeving van een kind in de klas. En daarom was ik zo blij met het artikel in de Leeuwarder Courant van 12 april. Daarin las ik; "Het is prima, dat de inspectie het onderwijsveld een spiegel voorhoudt. Maar niet vergeten mag worden dat tegenover kille cijfers warme ervaringsverhalen staan van kinderen, ouders en leerkrachten". En die zijn op deze school ruimschoots aanwezig. De leerkrachten van de Letterbeam zijn er zich bewust van, dat ze nu niet kunnen freewheelen, Vasthouden moet het motto zijn.

Deze school verdient een plaats in de wijk. Cees Tjeerdsma.

Bron: Verhalenbundel van Cees Tjeerdsma - Bedrijvigheid in de wijk

Klik hier voor de verhalenbundel van meester Cees Tjeerdsma.