Wijkbeheer Heerenveen-Midden 2010

Op vrijdag, 26 februari 2010 lees ik op teletekst: "Winter van 2010 koudste in 14 jaar. De gemiddelde temperatuur was 1,1 graad. Dat is ruim 2 graden kouder dan normaal. Op 20 dagen kwam de temperatuur overdag niet boven het vriespunt. Gemiddeld zijn er 8 van zulke dagen. Er viel deze winter ook meer sneeuw dan gemiddeld. Deze winter waren er 41 sneeuwdagen tegen 13 normaal. Sinds 1979 is er geen winter meer geweest met zoveel sneeuw. Toen lag er 60 dagen sneeuw".

Lokaal van meester Dijkmeijer

Op 9 februari heb ik een gesprek met de wijkteamleider Piet Vaartjes en zijn medewerkers. In het lokaal, waar meester Dijkmeijer voorheen les gaf, gebruiken de mensen van de "plantsoenendienst" de lunch. Het lokaal is nu als kantine ingericht: keuken met magnetron, koffiezetapparaat, cup of soupe- molen, een zitje en een "stamtafel" met 10 stoelen. "Een unieke locatie", volgens Vaartjes. De mannen zijn bezig geweest met houtkappen. Tijdens het eten worden ervaringen uitgewisseld en plannen gemaakt. Want er wordt vanavond weer sneeuw en vorst verwacht.

Sinds 16 december zitten zij "in de sneeuw". Maar toen was het ook direct raak. Bovendien was het in het weekend. Op mijn vraag:"Waarom is de ventweg van de Burgemeester Falkenaweg toen niet gestrooid"? zag ik verwijtende blikken. (Er was slechts een klein paadje.) Waarom ze dat deden, werd me duidelijk gemaakt. "Tegelijkertijd met het strooien van het zout op de hoofdweg, werd dat ook op de ventweg gedaan," was het antwoord. "Op de fietspaden wordt evenveel zout gestrooid, als de hoofd- en ontsluitingswegen. Doch in dat weekend was er weinig fietsverkeer, zodat het zout zijn/haar werk niet goed kon doen".

Wegen sneeuwvrij maken

"Heerenveen is de laatste jaren groter geworden. Is het wagenpark en het aantal mensen mee gegroeid"? was mijn volgende vraag. "Er zijn medewerkers en werktuigen bijgekomen. Heerenveen telt 800 km wegen en fietspaden. Door die extreme sneeuwval was het niet mogelijk alles sneeuwvrij te maken". Hoofdwegen (bv. Burgemeester Falkenaweg) en ontsluitingswegen (Jan Mankeslaan, Kennedylaan, mr.H.Binnertstraat en de Barones de Vos van Steenwijksingel) kregen prioriteit. Hadden ze tijd en materiaal over, dan werd de sneeuwvrije ruimte verbreed en binnenwegen aangepakt. Voor de bewoners van de Oude Molenweg was er een bijkomend probleem. Door de rijplaten, die op de weg lagen, kon er niet met de sneeuwschuiver gewerkt worden.

Beroep op de boeren

Het eigen wagenpark bestaat uit 13 combinaties (sjofel – trekkers , auto's en vrachtauto's). Dat was toen te weinig. Boeren meldden zich wel aan. Maar de loonbedrijven werden ingeschakeld. Ook gemakkelijk voor de financiële afhandeling. Minder declaraties. Wijkteamleider Piet Vaartjes merkt op, dat alleen bedrijven uit de gemeente werden gevraagd. En dezen deden een beroep op de boeren. Soms waren er 20 combinaties op de weg! Hun streefdoel is altijd, dat in twee en een half uur de klus geklaard is. Dat was in deze uitzonderlijke winter vaak niet haalbaar.

"Wanneer gaan jullie strooien"? "De strooileider van een ploeg roept de medewerkers op. Hij doet dat op grond van informatie, voelers in het wegdek, neerslag(buienradar) en waarschuwingen van de politie". De plotselinge ijzel was zeer verraderlijk. Vaartjes spreekt uit eigen ervaring. "Ik ben met mijn auto naar Oudeschoot gereden. Niets aan de hand. Doch op de snelweg A32 stond alles stil". Snel werd er door de strooiteams actie ondernomen.

Het wijkteam

Piet Vaartjes geeft leiding aan 12 man, die in Heerenveen Midden, De Akkers, Oudeschoot, Nieuweschoot en de Heide werkzaam zijn. Heerenveen telt 3 van zulke wijkteams. In het buitengebied zijn er nog 2. In Skoatterwâld is een wijkteam in oprichting. Vele uren hebben deze mannen deze winter gedraaid. "Het materiaal was altijd op de weg. Medewerkers waren soms 12 uur bezig. En werden dan afgelost". Langer doorwerken was niet verantwoord. Over ARBO regels hebben we het maar niet. "Sommigen gingen 's nachts, tussen de rondes door, thuis even op de bank uitrusten…". Tijdens mijn gesprek heb ik steeds meer waardering en begrip gekregen voor de grote inzet, die zij tot nu toe hebben verricht.

Zout of zand strooien

Tot overmaat van ramp was er later ook nog een zout tekort. Aanvankelijk lag de loods op de Venus vol met zout, maar toen dat bijna op was, kreeg de gemeente mondjesmaat zout toebedeeld. Rijkswaterstaat was nummer 1. Doorgaande wegen kregen voorrang. Een alternatief was zandstrooien. "Dat kon wel op parkeerterreinen, maar niet op de wegen. Dan zou al het zand in het riool terecht komen. En dan hadden we weer andere problemen", antwoordt Vaartjes. Door het overmatige zoutgebruik is het afwachten, hoe het gazon in de bermen en de wortels van de bomen na de winter reageren.

Dat het asfalt niet tegen deze vorstperiode opgewassen was, is duidelijk te zien. Voor de Burgemeester Falkenaweg geldt nu een snelheidsbeperking van 30 km. Het vernieuwen van die deklaag zal nu wel versneld worden. Ook in andere wegen zie je soms grote gaten en scheuren. Die noodreparaties zullen door de eigen mensen van het wijkbeheer gedaan moeten worden.

Diverse werkzaamheden

De planning van de werkzaamheden in het voorjaar moet door de lange vorstperiode opnieuw bekeken worden. Er zijn nu teveel uren gemaakt. Hierdoor hebben zij straks minder tijd om te maaien, schoffelen, enz".It gers stiet straks wol 70 sentimeter heech", is het antwoord…. Misschien krijgen we wel een hete zomer, zodat er weinig groeit. De medewerkers trekken hun oranje jassen weer aan en "gean yn it hout". Het gekapte hout kan nu gemakkelijk worden afgevoerd. Door de bevroren ondergrond worden geen diepe sporen achtergelaten. Het versnipperde spul wordt in Heerenveen gebruikt, of naar een energiecentrale afgevoerd.

Met Piet Vaartjes voer ik nog een afrondend gesprek. Voor klachten is hij het aanspreekpunt. Met stip bovenaan staat "hûnestront". Als de sneeuw straks weg is, blijft de poep liggen. Hondenbezitters dienen de hond met een lijn vast te houden en een zakje voor het afval mee te nemen. (Zakjes zijn in De Kempenaer verkrijgbaar!) Op het grasveld tussen de spoorbaan en de voetbalvelden op de Akkers mogen honden vrij rondlopen. Het is echter wel de bedoeling om de stront op te ruimen. De spetters vliegen de gazonmaaiers soms om de oren. Vaartjes vindt dit een groot gedragsprobleem. Een positief punt is, dat er door de jeugd weinig in de buurt wordt vernield. Piet Vaartjes wil graag een goed contact hebben met zijn wijkbewoners. Tevredenheid staat bij hem voorop.

Heeft U vragen, of opmerkingen loop dan even via de buitentrap naar binnen. Als er een witte gemeenteauto bij De Kempenaer geparkeerd staat, is er wel iemand van het wijkteam aanwezig. "Van 9.30 tot 10.00 uur en van 12.30 tot 13.00 uur drinken wij koffie en zijn we zeker in het wijkonderkomen", zegt Piet Vaartjes.

Cees Tjeerdsma.

Bron: Verhalenbundel van Cees Tjeerdsma - Bedrijvigheid in de wijk

Klik hier voor de verhalenbundel van meester Cees Tjeerdsma.