R.Boonstra, Administraties-2010

In het decembernummer van MIDDENKADER van verleden jaar 2009 kondigde ik al aan, dat ik hoopte op een gesprek met de heer Rinse Boonstra, die een administratiekantoor heeft boven de winkel/werkplaats SP:Van der Hoek aan de Burgemeester Falkenaweg. Om dat kantoor te kunnen bereiken moet ik door een deur tussen SP: Van der Hoek en HE-AS en via een buitentrap, die in de tussenliggende steeg is aan gebracht. Direct na mijn aanbellen, verschijnt een zeer vriendelijke midden-vijftiger in de deur. Hij begeleidt me naar de ontvangstkamer, waar ik mijn jas aan de kapstok mag ophangen. Had het geregend, dan was de kapstok in de gang van toepassing geweest. De heer Boonstra is zuinig op zijn kantoor, dat zeer smaakvol is ingericht: oranje-rode vloerbedekking, blanke meubels, zwarte stoelen en kasten.

Voordat het gesprek plaats vindt, laat hij mij zijn hele etage zien: kantoor, ontvangstruimte , keuken, magazijn, archiefkamer en zijn toekomstige 2de "kantoor". Dat komt op de plek, waar voorheen de heer Tjalle van der Hoek sliep. Doordat de tussenwand verwijderd is, kan ik zien, dat de badkamer groene tegels had. Een gedeelte van de bovenverdieping is magazijn van SP: Van der Hoek. Als Boonstra niet achter zijn bureau zit, hoeft hij zich niet te vervelen, want wat heeft hij een prachtig uitzicht op de Burgemeester Falkenaweg en de rotonde van de Koorbeursweg.

Eerste baan

De heer Boonstra ging direct na het behalen van zijn MULO B diploma bij Douwe Egberts (sinds 1979 onderdeel Sara Lee uit Chicago) in Joure aan de slag. Daar heeft hij 35 jaar gewerkt en heeft gedurende deze periode diverse interne en externe cursussen op administratief financieel gebied gevolgd. Hij heeft zich op vele afdelingen in diverse functies verdienstelijk gemaakt. Boonstra zegt zelf: "12 ambachten, 13 functies". Hij beëindigde zijn loopbaan bij dit bedrijf als managent accountant facilitaire diensten. Doordat er een reorganisatie werd doorgevoerd, verdween zijn functie naar Utrecht en naar Utrecht vertrekken was geen optie. Hij heeft toen het besluit genomen om zijn lot in eigen handen te nemen en alsnog een eigen administratie kantoor op te starten. Zijn laatste werkdag bij Sara Lee was op 31 maart 2006.

Bijscholing en Avondstudie

Sinds 1973 volgde hij de ontwikkelingen van de belastingen. Dit naar aanleiding van een gevolgde studie. Hij liet zich bijscholen, schreef zich in voor avondstudies, las vakbladen, enz. Hij had de afgelopen jaren veel kennis van zaken vergaard. Kortom, de belastingen hadden zijn interesse. Toen Boonstra het besluit nam om voor zichzelf te gaan werken, was de eerste gang naar de Kamer van Koophandel om zich in het handelsregister in te schrijven als ondernemer. Dit was niet strikt noodzakelijk, omdat het niet verplicht is als administratiekantoor geregistreerd te staan. Maar het heeft wel voordelen. Hij noemt zichzelf een "éénpitter".

Klantenkring

Boonstra richtte een slaapkamer op 7hoog in als kantoor: grote tafel, laptop, computer. Hij is blanco begonnen zonder klanten. Het belangrijkste was van hoe krijg ik naamsbekendheid in de regio Heerenveen en dan zijn de buurtkranten, clubbladen en de Heerenveense Courant natuurlijk ideale mogelijkheden voor het plaatsen van een advertentie. En dan afwachten tot er reacties op komen natuurlijk. Maar de reacties kwamen er. Ook is het belangrijk, dat door mond op mond reclame van tevreden klanten er nieuwe klanten komen. Zijn klantenkring groeide. De "slaapkamer" werd te klein. "Als ondernemer moet je vooruit zien. En initiatief tonen", zegt hij tegen me. Boonstra zocht een ruimte niet te ver van het centrum. Zijn oog viel op de bovenverdieping van de winkel SP: Van der Hoek. Mooi plekje maar was deze ruimte ook te huur zo vlak bij het centrum? Hier was volgens hem wel wat van te maken. Daar zou hij zijn klanten kunnen ontvangen.

Nieuwe onderkomen

Op een goede dag stapte hij de winkel binnen met de vraag: "Wat dogge jim mei de romte boppe de saak"? "Dy fraach komt ús wat oer it mat. Wy moatte dêr wol oer neitinke", was het antwoord. "Wy prate wolris wer". En dat gebeurde. Op 1 december 2007 kreeg Boonstra de sleutel. Gezamenlijk hebben ze in een jaar tijd de ruimte om getoverd tot kantoorruimte, wanden gesausd en de vertrekken ingericht. In januari 2008 betrok Boonstra zijn nieuw onderkomen, dat bereikbaar is via een eigen opgang. Nu kon hij zijn klanten beter bedienen. Wie zijn dat? Het dienstenpakket van R.Boonstra Administratie bestaat onder meer uit het verzorgen van fiscale aangiften(belastingen) voor particulieren en ondernemers, het samenstellen van jaarrekeningen, het opzetten en verzorgen van de financiële administratie en het verzorgen van de loonadministratie voor bedrijven.

Particulieren kunnen hier terecht voor de belastingaangifte. Maar ook voor hun aanvraag voor toeslagen, zoals zorg- en huurtoeslag. Deze toeslagen zijn inkomensafhankelijk. "De blauwe envelop wordt altijd met angst tegemoet gezien. Die huivering wil ik graag bij de mensen wegnemen. De mensen weten niet, dat ze soms geld terug kunnen krijgen", zegt Boonstra. "Heeft men veel ziektekosten gehad, het overlijden van de partner, veel giften gedaan, dan kan men op eigen verzoek aangifte doen. Dit heeft ook invloed op de te ontvangen inkomens afhankelijke toeslagen, die boven vermeld zijn. Eventueel kan men over de afgelopen 5 jaren nog een aangifte indienen. Minimale teruggave bedraagt €15 per jaar".

Bezoek aan huis

Boonstra bezoekt de mensen thuis om de aangifte te verzorgen. Bij particulieren vaak eenmaal en bij bedrijven komt hij meerdere keren per jaar over de vloer. Nazorg en een persoonlijke benadering zijn zeer belangrijk voor hem. Senioren vinden het prettig als een "ouder" iemand langs komt is zijn ervaring. Boonstra heeft mensenkennis en dat werkt ook in zijn voordeel. Ook ZZPers maken graag gebruik van zijn diensten. Dat zijn vakmensen. De administratie komt vaak op de tweede plaats. Boonstra begeleidt de ondernemers. "Zorg ervoor, dat de facturen snel de deur uitgaan en de binnenkomende facturen en de BTW afdracht op tijd worden betaald. Boter bij de vis is zijn devies. Hoe eerder de factuur bij de klant is, hoe eerder die betaald is. Als ze dat doen kan het bedrijf blijven bestaan en misschien doorgroeien en ik behoud mijn klant", is het antwoord van Boonstra.

De drukste maanden

Februari en maart zijn drukke maanden. Dan moeten o.a. de voorlopige jaarrekeningen, de kwartaalafrekeningen voor de BTW afdrachten verwerkt worden. En ook de enveloppen voor de aangifte van de Inkomsten belasting vallen bij de mensen op de deurmat. Deze MIDDENKADER komt voor U en HEM mooi op tijd! Boonstra is zeer tevreden. Zijn klantenkring groeit nog steeds. "Dit hie ik 20 jier earder dwaan moatten". En "Je moet als éénling een netwerk om je heen bouwen", merkt hij op. Daarin is hij ook geslaagd. Deze week komt een tweede kast om de vele hangmappen beter te kunnen opbergen.

Misschien wordt zijn kantoor in de toekomst een "tweepitter". Dan komt op de plek, waar de kraan van de douche heeft gezeten een raam met een "jongere"? medewerker achter de balie. Ook de samenwerking met medewerkers van SP: Van der Hoek is erg prettig. De deur staat altijd open. Op het moment, dat Boonstra dat zegt, steekt Jan Klijnstra zijn hoofd om de hoek. Hij brengt de post, die weer eens verkeerd is bezorgd. "We hebben respect voor elkaar. Ieder houdt zich met zijn eigen zaken bezig", merkt hij op.

Aan het eind van het gesprek zegt Boonstra: "De klant staat centraal. Ik wil de klanten de aandacht geven, die ze verdienen. Ik geniet nu van alle vrijheid. Ik kan de klanten op mijn eigen kantoor ontvangen". En er klinkt een bulderende lach door het kantoor.

Cees Tjeerdsma.

Bron: Verhalenbundel van Cees Tjeerdsma - Bedrijvigheid in de wijk

Klik hier voor de verhalenbundel van meester Cees Tjeerdsma.