SP Van der Hoek aan de Burg.Falkenaweg 17

Van de redactie van MIDDENKADER heb ik het verzoek gekregen om één van de eerste adverteerders in deze wijkkrant te benaderen voor een interview.

Mijn keuze is gevallen op SP: Van der Hoek aan de Burgemeester Falkenaweg. In week 45 ben ik 3 keer de winkel binnen gelopen: afspraak maken voor een interview, nieuwe tv kopen en voor het gesprek. Op vrijdagmorgen zit ik om half 10 met Jan Klijnstra aan de koffie tussen het witgoed: wasmachines en koelkasten. Het is nog rustig in de winkel. Zo nu en dan gaat de deurbel en komt een vaste klant langs. Het gaat er heel gemoedelijk aan toe. Geart de Vries gaat met de bus naar een opdrachtgever en Gerard Kool stapt de zaak binnen met een etensbakje, een sinaasappel en een banaan in de hand. Hij heeft al een klusje in Drachten, zijn woonplaats, afgehandeld.

Medewerkers

Gerard heeft vele goederen aan De Skelp, de school voor slechthorenden en doven, verkocht. En verzorgt ook het onderhoud daarvan. Jan Klijnstra is al 41 jaar werkzaam in deze zaak, die door Tjalle van der Hoek werd gesticht. In de jaren negentig heeft Van der Hoek de winkel overgedragen aan Tijmstra Joure. In het jaar 2000 namen de medewerkers Jan Klijnstra, Gerard Kool (ook al 25 jaar hier werkzaam) en Gerard Hoen de zaak in eigen beheer over. Voor de heer Van der Hoek was het een grote eer, dat "zijn" zaak weer de oude, vertrouwde naam ging dragen.

Bovengenoemde heren sloten zich aan bij een grote inkooporganisatie: EP (Electro Partner). De winkel aan de BFweg biedt meer. Zij verleent ook service. Vandaar de naam SP: Van der Hoek: Service Partner: Van der Hoek. Met de klemtoon op service. Mark Vos is ook 6 jaar bij dit bedrijf in dienst geweest, maar werkt nu na een avondstudie gevolgd te hebben, in het onderwijs. Hij staat voor de klas. Gerard Hoen heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Hij is bij de brandweer in vaste dienst. Nieuwkomer is Geart de Vries. (19 jaar) Hij woont in Oosterzee.

Stage en training

Klijnstra vertelt me, dat zij elk jaar 2 stagiaires hebben van de SBO-school. Gezegd mag worden, dat Geart tijdens zijn stageperiode zich onderscheidde. Hij liet zien, dat hij graag sleutelde. "Hij was direct praktisch bezig", zegt Klijnstra. "Een topper". Geart wordt 1 x per jaar door de dealers uitgenodigd voor bijscholing. Om bij te blijven krijgt hij dan een servicetraining. "Geart was nog maar 3 jaar, toen hij al belangstelling voor wasmachines had. Hij stond er altijd met de neus boven op", vertelde zijn moeder. Toen Geart nog op de SBOschool zat, repareerde hij al wasmachines van mensen, die bij hem in de buurt woonden. Geart behaalde zijn diploma. Jan en Gerard hebben hem direct gevraagd om bij hen te komen werken. Aanvankelijk zou hij 1 dag in de week naar school gaan, maar omdat er geen geschikte vervolgopleiding beschikbaar was, kwam hij in volledige dienst.

Service voorbeeld 1

Service staat heel hoog in het vaandel van Van der Hoek. Een paar voorbeelden uit de praktijk. Enkele weken geleden weigerde onze vaatwasmachine, die we niet bij hen hadden gekocht. (Mijn zoon had na zijn verhuizing 1 vaatwasmachine over). Een afspraak werd snel gemaakt. De volgende dag stapte "in jonkje" in de bijkeuken rond. Het euvel werd snel door Geart gevonden. De machine moest even proefdraaien. "De wasmachine en droger hebben jullie wel bij ons gekocht", merkte Geart op. "Zal ik de wasmachine even schoonmaken"? De vaatwasmachine draaide zijn programma en Geart gaf de wasmachine een korte opdracht. Hij deed een fles schoonmaakazijn in het zeepbakje. Resultaat: alle rubbers, leidingen, trommel en glas werden schoon. Een wondermiddel.

Service voorbeeld 1

Deze week riepen we hun hulp in, omdat het beeld van onze tv verticale strepen ging vertonen. Een nieuw kabeltje had niet geholpen. Gerard Kool kwam inspecteren. Het lag hem niet aan de aansluiting, want ons tweede toestel, dat van boven was gehaald, gaf een perfect beeld. Met zijn beiden droegen we de grote, zware kast naar de auto. 's Middags kregen we een telefoontje van Klijnsta, dat de reparatie erg duur zou zijn. Mijn vrouw en ik besloten een nieuwe te kopen. Door folders en aanbiedingen op winkelramen werden we verleid om elders een nieuwe tv te kopen. Toch hebben we één gekocht bij Van der Hoek. Dat was om kwart over 5.

Service is voor ons belangrijk. In de afgelopen 35 jaar hebben zij ons nooit teleurgesteld. Om 6 uur hadden we de Panasonic in ons wandmeubel staan en konden we genieten van de voetbalwedstrijden om de Europacup. Klijnstra had alles naar onze wensen ingesteld en berekende geen voorrij- of bezorgkosten. "Die zitten bij de prijs inbegrepen". Evenals de aansluitkosten en de verwijderingsbijdrage. Ook wordt het oude apparaat en het verpakkingsmateriaal door ons meegenomen", zei Klijnstra. Een kabeltje voor de televisieontvangst op zolder werd vervangen. Die had hij in de bus!

Reparatie en garantie

Gerard Kool merkt op: "Wij gaan pas weg, als alles werkt. Wij leveren het niet bij de deur af. Wij vragen geen extra kosten, als het naar boven moet worden gebracht. Wij kunnen alles aansluiten, omdat wij ook verstand van elektriciteit hebben". Service Partner Van der Hoek is één van de weinige elektronica zaken met een eigen werkplaats. Hier kunnen zij lcd/plasma tv, stofzuigers, magnetrons, enz. repareren. "Voor bruingoed reparaties, die te gecompliceerd worden voor ons, hebben wij een samenwerkingsverband met de TV Technische Dienst Drachten. Daar hebben zij een technische dienst met hoogwaardige kennis en apparatuur van deze tijd. De reparatietermijn is ongeveer een week met 90 dagen Uneto-Vni garantie", zegt Gerard.

Verdeling van taken

De taken zijn goed verdeeld. Klijnstra is meestal in de winkel aanwezig. Kool is verantwoordelijk voor al het bruin- en kleingoed, (bv. tv en stofzuigers). En het gehele servicegedeelte in de werkplaats. De Vries heeft het witgoed (o.a. wasmachines en koelkasten) in de buitendienst onder zijn beheer. In de winkel is ook een onderdelenshop en er staan enkele voorbeelden van inbouwapparatuur. Thuis worden de maten (kosteloos) opgemeten. De heren geven een toelichting en doen een voorstel. In principe kan alles (en snel) geleverd worden. Ik vraag of ze ook voorrijkosten berekenen. Die bedragen € 25,00 (Incl. btw.). "We zijn erg servicegevoelig", merkt Jan Klijnstra op. "Wij houden daar niet te strak de hand aan. We zien wel eens wat door de vingers".

Vooral oudere mensen dragen ze een warm hart toe. Ze hebben veel vaste klanten uit Heerenveen. Maar ook uit de buurdorpen, omdat daar zulke winkels verdwenen zijn. Gerard merkt op: "Crisistijd is reparatietijd bij SP: Van der Hoek". Het kan onverwachts en ongelegen voor komen, dat één van de huishoudelijke apparaten een storing vertoont. Er wordt al snel aan vervanging gedacht, terwijl vaak met een eenvoudige reparatie de aanschaf van een nieuw apparaat kan worden uitgesteld. Veel mensen denken, dat een reparatie duur is, terwijl 75% onder de 100 Euro ligt. Tijd om langer met me te praten, hebben ze niet. Dan maar even snel op de foto.

Opmerking. Sinds kort is een gedeelte boven de winkel verhuurd aan R.Boonstra. Hij verzorgt de administraties voor particulieren en bedrijven. In een volgende MIDDENKADER hoop ik daar over te kunnen schrijven.

Cees Tjeerdsma.

Bron: Verhalenbundel van Cees Tjeerdsma - Bedrijvigheid in de wijk

Klik hier voor de verhalenbundel van meester Cees Tjeerdsma.