Logopediepraktijk H.A.Bleeker

Eén van onze vaste adverteerders in onze wijkkrant is Henriëtte Bleeker. Hoog tijd om eens nader kennis te maken. Op maandagmorgen, 9 maart 2009 heb ik een afspraak met haar. Henriëtte heeft haar praktijk sinds 2001 gevestigd op de eerste etage in het Gezondheidscentrum Schoterpoort aan de Burgemeester Falkenaweg. Bij dit gesprek is ook Evelien Veldman, die bij haar in dienst is, aanwezig. Henriëtte heeft per 1 januari 2001 de praktijk van mevrouw Wiep Westerdijk overgenomen. In haar spreekkamer staan 3 stoelen en een kinderstoel om de tafel. Op de vloer ligt een kleed met speelgoed: lego. keukentje, garage. De kinderstoel en het speelgoed geven aan, dat kinderen een deel van haar klanten zijn.

Henriëtte: "80% zijn kinderen, 20% zijn volwassenen". Hun cliënten krijgen ze op aanraden van huisarts, KNO-arts, tandarts, orthodontist, jeugdarts. Ook scholen, consultatiebureaus, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven geven de ouders vaak het advies eens met de huisarts te gaan spreken, wanneer zij denken, dat de logopedist in beeld moet komen. Alle verwijzingen moeten via de huisarts, of een andere specialist lopen in verband met de betaling door de zorgverzekeraar. Ook de ouders kunnen een gesprek met deze praktijk aanvragen.

Intakegesprek

Een mooie folder ligt in de Schoterpoort op tafel. Bij twijfel? Ophalen. En een afspraak maken. Bellen voor een afspraak kan altijd. 5 dagen in de week is de logopediepraktijk geopend. De openingstijden zijn gelijk aan die van de apotheek: van 08.00 – 18.00 uur. "Na een verwijzing voor logopedie beoordelen wij tijdens de intake of er werkelijk een logopedische stoornis aanwezig is. De logopedische hulp kan bestaan uit alleen het geven van adviezen en voorlichting en eventueel het uitvoeren van een controle op een later tijdstip. Is er een logopedische stoornis, dan zal er een behandeling volgen".

Behandeling stotteren

De meest behandelde stoornissen zijn taal, uitspraak, stemproblemen en stotteren. Dat kan verbeterd worden door veel te oefenen. Ook de ouders kunnen daarbij van zeer grote waarde zijn. In de spreekkamer is er bijna altijd een ouder bij de behandeling aanwezig. De opdrachten worden thuis voortgezet. Henriëtte: "Het ontwikkelen van de eerste taal (bv. Fries of Turks) is zeer belangrijk". Haar advies is: "De ouders kunnen ervoor kiezen om alleen de eerste taal te blijven spreken. Of, dat één ouder altijd de eerste taal met het kind spreekt en dat de ander steeds met de tweede taal het gesprek met het kind aangaat".

Ook cliënten, die stotteren, worden in deze praktijk behandeld. Ze geeft adviezen. Wat kun je beter doen. Er wordt gericht geoefend. Behandeling moet zo vroeg mogelijk beginnen. Het liefst voordat ze naar school gaan, als het kind dan al stottert. Henriëtte is lid van een stotterwerkgroep. Zij is dan ook goed bijgeschoold. In moeilijke gevallen wordt de cliënt meegenomen naar een consult bij een stottertherapeut.

Behandeling stemproblemen

Ook personen met stemproblemen bezoeken haar praktijk. Dat kan heesheid zijn, of geen volume hebben. Het zijn kinderen en volwassenen. Leerkrachten en dirigenten van zangkoren geven vaak het advies om een bezoek te brengen aan de logopediepraktijk. Daarnaast komen de cliënten ook via de KNO-artsen. Kinderen van 2 jaar moeten minstens 50 woorden kennen en zinnen van 2 woorden maken. Met de ouders worden prentenboeken bekeken, korte zinnen gemaakt, taal gekoppeld aan het spelen en oefeningen op papier.

"Bij heel jonge kinderen scheppen wij voorwaarden om de taal te leren. En daarin begeleiden we de ouders". Als de ouders niet met de kinderen kunnen oefenen, dan wordt de familie, de school, de peuterspeelzaal ingeschakeld. We krijgen daar veel medewerking van. "Kunnen we nog meer doen", is vaak een opmerking richting de logopedist"! Als kinderen moeilijkheden hebben met het praten, dan kan dat ook aan het gehoor liggen. Misschien kunnen ze de tong, lippen moeilijk in beweging brengen. Spieren rond het mondgebied, die niet door de hersenen goed worden aangestuurd. Ook die kunnen belemmerend zijn om te spreken.

Allerlei bijkomstigheden

Op mijn vraag "Hoe oud de cliënten zijn"? antwoorden Evelien en Henriët: "De jongste is 2 jaar, de oudste achter in de 70". De behandeling vindt in hun spreekkamer plaats. (Er is een lift aanwezig). Kan de cliënt niet naar de praktijk komen, dan wordt de "patiënt" thuis opgezocht. Henriëtte doet haar werk ruim 13 jaar. "Zijn de werkzaamheden in die tijd ook veranderd"? is mijn vraag. De problematiek van de taalbeheersing is groter geworden. Kinderen, die vroeger naar het speciaal onderwijs gingen, maar nu naar de basisschool gaan, krijgen veel aandacht.

De administratie, verslaggeving kost meer tijd. Idem het volgen van cursussen en bijscholingslessen. "Bij jonge kinderen wordt met behulp van speelgoed behandeld. Vanaf een leeftijd van 4 jaar kunnen kinderen ook voldoende met oefeningen op papier werken en zitten we meer aan tafel. Maar ook bij deze kinderen wordt zeker nog speelgoed in de behandeling gebruikt. En ook spelletjes (memory, ra,ra ,wat ben ik, enz.)".

Na afloop van dit gesprek is mij weer heel erg duidelijk geworden, dat de ouder(s) belangrijk is (zijn) voor de taalontwikkeling van het kind. Maar daarnaast spelen de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf en de school hier ook een grote rol in. Ik ben blij, dat we de crèche "thuis" hadden. Mijn vrouw is gaan werken, toen de jongste in groep 5 zat.

Althans, dat is de mening van....

Cees Tjeerdsma.

Bron: Verhalenbundel van Cees Tjeerdsma - In de schijnwerper

Klik hier voor de verhalenbundel van meester Cees Tjeerdsma.