Auto Bruinsma-2006

In de wijkkrant MIDDENKADER zijn enkele nieuwe adverteerders bijgekomen. Op verzoek van de redactie heb ik de afgelopen week een gesprek gehad met de eigenaar van AUTO BRUINSMA. In het pand op de hoek van de Oude Molenweg en de Burgemeester Falkenaweg is deze zaak gevestigd. Van 1974 tot 1993 fietste ik hier alle dagen langs, toen ik nog als leerkracht aan de Kempenaer (de halschool) stond. Hier was ook de KLAAR-OVER plaats voor de kinderen, die aan de andere kant van de Burg. Falkenaweg woonden. Ik heb altijd gedacht, dat daar een autogarage was. Maar het is veel meer.

Voormalige marechausseekazerne

Terwijl Bruinsma in zijn kantoor achter zijn bureau zit, doet hij zijn verhaal. In dit pand was vroeger het politiebureau. Vele ouderen noemen het nog steeds de kazerne. Voordat hij deze woning betrok, was er een keukencentrum in ondergebracht. Bruinsma startte zijn bedrijf in 1984. In de voormalige paardenstal liet hij een werkplaats inrichten met 2 bruggen. En op de hooizolder liggen nu de vele winterbanden. Pier, die bij hem in loondienst is, kan goed sleutelen. Hij repareert de auto's (ook van particulieren), of maakt ze klaar voor de APKkeuring. Dat doet hij ook voor niet-leasers. Het onderhoud aan de auto's doen ze zelf. Bruinsma kent de bestuurders. Dat is zijn grote kracht. Bovendien kun je bij hem alle soorten banden kopen.

Het leasen van auto's

Bruinsma houdt zich meer bezig met het leasen van auto's. Op mijn vraag, hoeveel auto's dat zijn, antwoordt Bruinsma: "Meer dan 100…". Dat is de hoofdtak van AUTO BRUINSMA: het leasen van auto's aan bedrijven. Niet alleen in Heerenveen en omgeving, maar ook heel veel buiten onze provincie. "Zeg maar boven de grote rivieren, inclusief Almere en Amsterdam". De bedrijven sluiten een contract af voor 4 jaar.(Het zijn langlopende contracten.) Dan worden de auto's ingeruild, of opnieuw geleased. Dat gebeurt ook, als een auto meer dan 150.000 - 160.000 km heeft afgelegd. Er wordt steeds meer geleased. Hij merkt dat aan zijn omzetstijging.

Bruinsma leaset alle merken, maar vooral VW en de AUDI zijn in trek bij de werknemers van de bedrijven. Zijn de auto's uitgeleased, dan worden ze verkocht. Dan komen de particulieren in beeld. De prijs van een dergelijke auto is gemiddeld 2000 – 3000 Euro lager. En dat is aantrekkelijk voor de klant. Op de stoep staan op de dag van ons gesprek 7 auto's. Bruinsma wil geen auto's financieren. "Daar zijn de banken en andere bedrijven voor", is zijn mening. Aan reclame doet hij ook niet. Op het Internet is hij niet te vinden. "Daar ben ik niet technisch goed genoeg voor". Aan een lantaarnpaal op de Burgemeester Falkenaweg hangt een uithangbord met de tekst AUTO BRUINSMA. Over 2 jaar is dat er ook niet meer. Dan loopt het contract af. Hij moet het van mond op mondreclame hebben. En klanten behouden door zijn persoonlijke aanpak.

Bezoek werkplaats

Tijdens ons gesprek, met vele "zijweggetjes", neemt Bruinsma de post door. Hij heeft net een week vakantie gehad. Hij sorteert die in 3 handelingen: op een stapel, in de prullenmand of in de papierversnipperaar. Ons gesprek stokt even, als de tekst van een schrijven op dat moment belangrijker is dan ons interview. Op dat moment heb ik tijd om mijn koffie te drinken. Want wat kan die man (snel) praten! Op mijn vraag, of er verschillen zijn in het gebruik van lease-auto's, antwoordt Bruinsma: "Het beroep is bepalend. Personen, die een financieel beroep hebben, veroorzaken vaak minder schade aan een auto dan een schilder. De kans, dat een verfbus omvalt, is bij deze werknemer veel groter. "Ook bouwvakkers zijn "rûcher".

Als er weer een telefoongesprek is, loop ik naar de werkplaats, die onlangs "opgefrist" is. De werkbank is opgeruimd en alles staat keurig op zijn plaats. Als ik bij een stapel van 4 grote banden sta, vertelt Bruinsma mij, dat die van een jeep zijn. Hij leaset vooral auto's in het duurdere segment. Hij laat mij ook het paneel zien, waar de reservesleutels hangen. Aan de buitenmuur hangt een bordje met de letters RDW. Dat betekent, dat hij auto's mag vrijwaren. Bruinsma heeft aan de autoschool in Apeldoorn de benodigde diploma's behaald. Dat is een technische school op HTS niveau. Hij is daardoor in het bezit van alle benodigde papieren. Het is hard werken voor deze 57 jarige ondernemer. Doordat hij alles zelf doet, blijft hij wel goed op de hoogte van de stand van zaken. Bruinsma, als ik dit bedrijf voorbij fiets, bekijk ik (en velen met mij) deze zaak met heel andere ogen. Achter de garagedeuren is een heel groot bedrijf gevestigd.

Cees Tjeerdsma.

Bron: Verhalenbundel van Cees Tjeerdsma - Bedrijvigheid in de wijk

Klik hier voor de verhalenbundel van meester Cees Tjeerdsma.